تعداد قابل توجهي از مشترکان بستههاي اينترنت اپراتورهاي تلفن همراه از سالها قبل از پايان زودهنگام بستههاي اينترنت خود گلهمندند، با اين وجود مسئولان وزارت ارتباطات به عنوان ناظران فعاليت اپراتورهاي موبايل تاکيد دارند آنچه موجب اين اتفاق ميشود، نوع استفاده کاربران است.
وايمکس نيوز- از زماني که تنها يک اپراتور به ارائه خدمات 3G ميپرداخت مشترکان متعددي نسبت به پايان زودهنگام بستههاي اينترنت خود انتقاداتي را مطرح ميکردند. بعدها با پيوستن دو اپراتور غالب کشور به ارائهکنندگان اينترنت پهنباند شرايطي ايجاد شد که ضريب نفوذ اينترنت موبايل دچار رشد قابل توجه شد و تعداد کاربران آن به يکباره افزايشي چشمگير پيدا کرد.
حال بيش از دو سال از دسترسي مردم به اينترنت پهنباند موبايل ميگذرد، اما طي اين مدت همواره اين موضوع که چرا بستههاي اينترنت زود تمام ميشوند جزو گلايههاي مردم باقي مانده است.
برخي مشترکان بستههاي اينترنت تلفن همراه براين نکته تاکيد دارند که از اينترنت خود تنها در حد چک کردن چند سايت و تلگرام استفاده ميکنند اما پس از مدتي چند روزه از سوي اپراتورها براي آنها اخطارهاي متعددي مبني بر رو به پايان بودن حجم بستهها ارسال ميشود.
پيگيري اين موضوع نيز از سوي اهالي رسانه طي سالهاي گذشته بهطور مستمر ادامه داشته، اما مسوولان وزارت ارتباطات که نهاد نظارتکننده بر فعاليت اپراتورهاي تلفن همراه محسوب ميشوند همواره براين نکته تاکيد دارند که آنچه در قالب بستههاي اينترنتي از سوي اپراتور اعلام ميشود، به مصرف مشترک بستگي مستقيم دارد.
حتي در دورهاي وزير ارتباطات به صراحت اعلام کرد اپراتورهاي موبايل ميلياردها تومان درآمد دارند و درآمد آنها به گونهاي است که به هيچ عنوان اجازه نميدهد براي چند هزار تومان پول بسته اينترنت اعتبار خود را از بين ببرند.
با اين وجود طي هفتههاي گذشته رييس سازمان حمايت اينگونه اعلام کرده بود که اين سازمان در خصوص کمفروشي اينترنت و احتمال تقلب اپراتورهاي تلفن همراه بررسيهايي انجام خواهد داد.
البته پس از آن وزير ارتباطات در گفتوگويي با ايسنا تاکيد کرد که تنها مرجع رسيدگي به تخلفات اپراتورها وزارت ارتباطات و سازمان تنظيم مقررات ارتباطات به شمار ميروند و اين صحبتها از جانب هر فردي که مطرح شده، بدون مطالعه صورت گرفته است.
محمود واعظي همچنين عنوان کرد: تنها جايي که دسترسي دارد بررسي کند آيا اپراتورها کمفروشي ميکنند يا خير سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي است و اين سازمان حتي نرمافزاري به منظور بررسي در لحظه حجم مصرفي مشترکان طراحي کرده و براي استفاده کاربران برروي سايت خود قرار داده است.
واعظي ادامه داد: آنهايي که ميگويند کمفروشي صورت ميگيرد بايد به اين نکته توجه داشته باشند که در گذشته مشترکان چند عکس و يا مطلب مکتوب را دانلود ميکردند و حجم اينترنت آنها براي مدت بيشتري دوام ميآورد اما اکنون همين که سه تا چهار فايل ويدئويي دانلود ميشود، چند برابر فايلهاي عکس و مکتوب حجم مصرف ميشود.
به اعتقاد او راهکار در اين حوزه آن است که آگاهي مردم افزايش يابد اما با اين وجود اگر همچنان مشترکي احساس مشکل کرد، سامانه 195 وزارت ارتباطات آمادگي رسيدگي فوري به اين موضوع را دارد.
اما وزير ارتباطات به تازگي نيز در پاسخ به اين سوال که به عنوان وزير ارتباطات فکر ميکند مردم ماهيانه چه هزينهاي را بايد بابت بستههاي اينترنت موبايل پرداخت کنند، گفته است:اين موضوع بستگي به نوع استفاده کاربران دارد و بايد ديد که کاربر چه استفادهاي از اينترنت ميکند. اگر استفاده در حد معمول باشد شايد ماهي 10 هزار تومان هزينه کفايت کند اما قطعا براي افرادي که بهطور دائم از اينترنت استفاده کرده و با آن فيلم ميبينند اين هزينه کفايت نميکند.
از سوي ديگر طي اين مدت مسئولان اينگونه اعلام کردهاند که اپراتورهاي مختلف اينترنت موظف بر تفکيک هزينههاي اينترنت داخل و بين الملل شدهاند و بر اين اساس ترافيک داخلي کشور بايد با تعرفه|ي معادل 50 درصد ترافيک بين الملل محاسبه شود.
اين موضوع ميتواند هزينههاي دسترسي مشترکان را کاهش دهد با اين وجود همچنان گلايههاي مردم در خصوص پايان زودهنگام بستههاي اينترنتي ادامه دارد و انتظار ميرود در اين خصوص راهکاري براي افزايش رضايتمندي مردم در نظر گرفته شود.
منبع: ايسنا